Sportlight:2022

Sportlight:2022

Egy újság és a kerékpár randevúja: a Giro d’Italia

2022. március 20. - Farkas23

A Giro d’Italia (jelentése: olasz körverseny) az egyik legnagyobb presztízzsel bíró kerékpáros verseny. A verseny szakmai nívója mellett az olasz táj elbűvölő varázsa is közrejátszik ebben: a több órás helikopterből készített felvételek emberek tömegeit szegezik a képernyők elé. Meglepő, de a neves olasz sportszaklapnak, a La Gazzetta dello Sportnak a története szorosan összefonódik ezzel a rangos kerékpáros megmérettetéssel. Nézzük is, hogy mik a legfontosabb tudnivalók a Giro-t illetően, miért különleges ez a verseny és mit érdemes tudni róla.

Mi az a Giro d’Italia?

            A kerékpározás világában a nemzetközi kerékpáros szervezet, az UCI által legkedvezőbben minősített versenyek számítanak a csúcsnak. Ezek jellemzően két típusúak: egynapos, vagy többnapos (kör)versenyek. A többnaposok közül a leghosszabbak, a három darab háromhetes megmérettetés presztízse a legmagasabb. A Giro d’Italia, Tour de France és Vuelta a Espana évről évre kerülnek megrendezésre, a rajtuk diadalmaskodó kerékpárosok óriási elismerésre tesznek szert a sportágon belül és azon túl is. Habár nem szokták ezt a három versenyt rangsorolni, mégis a Tour de France tehető a rangsor élére.

 

 

A verseny felépítése

            A Giro d’Italia jelenti minden szezon első háromhetes versenyét, amely májusban kerül megrendezésre (érdekesség, hogy az egyetlen kivételt a koronavírus járvány okozta, ugyanis 2020-ban ősszel zajlott a rangos viadal). A versenyzőknek 21 szakaszt kell megtenniük napról napra, amelyek között 2-3 pihenőnapra kerül sor. A végső győztes az lesz, aki a legkevesebb idő alatt teszi meg a teljes távot. Hogy ez mennyi? Körülbelül 3000-3500 kilométer (néhány km-es időfutamoktól a 200 km feletti sík szakaszokig). Emiatt az úgynevezett összetett versenyzőknek van esélye a végső sikerre, akik az eltérő karakterisztikájú szakaszokon is kiemelkedő eredményeket képesek elérni.

            Közel 200 versenyző szokott indulni a megmérettetésen: az elitkategóriás csapatok, valamint néhány kisebb, szabadkártyás (gyakran helyi vagy regionális) egyesület indíthat egyenként 9 versenyzőt. A 21 szakasz során érintik Olaszország számos földrajzi régióját, évről-évre mindig tekernek az Alpok és a Dolomitok meredek és gyakran havas-jeges-saras útjain. Az olasz körverseny további jellemzője, hogy legalább kettő (gyakran inkább három) időfutam is szerepel a programban.

 gazzetta_2_kep.jpg

           

La Gazzetta szál és a pink szín

            A bevezetőben említésre került, hogy az egyik legnépszerűbb olasz sportlapnak, a La Gazzetta dello Sportnak közös története van az olasz körversennyel. Ez annyira igaz, hogy a Giro d’Italia kiötlője és létrehozója is ez az olasz újság volt. Ugyanis akkortájt nagy versenyt futott egy másik olasz újsággal (Corriere della Sera). Eladásainak növelése, valamint népszerűségének emelése céljából rendezte meg 1909-ben az első olasz kerékpáros körversenyt. A Giro megjelenését egyértelműen uraló pink szín is az újság miatt alakult ki (hasonló színnel jelenik meg a La Gazzetta). Érdekesség, hogy a versenyt a mai napig is az újságot birtokló cég leányvállalata (RCS Sport) rendezi meg.

Maglia Rosa és a mezek

            A versenyzők több kategóriában is rangsorolva vannak, ezáltal nem csak az összetett éllovas kap elismerést. Minden kategóriában, aki éppen vezeti az összesített állást, megkülönböztető felsőt hord a következő szakaszon. A 25 éven aluli kerékpárosok közül az aktuális leggyorsabb fehér mezt visel, az emelkedőkön legtöbb pontot gyűjtő kék trikóban teker, a szakaszközi sprintekben és befutókban első ciklámen színű pólóban indul a következő napon, míg az összetett élén álló bringás viselheti a stílszerűen pink felsőt, a Maglia Rosa-t.

 maglia_3_kep.jpg

 

La Grande Partenza

            A háromhetes verseny első három szakaszát néha külföldön rendezik meg a megmérettetés népszerűségének növelése miatt, valamint az adott ország turisztikai bevételeire gyakorolt kedvező hatásból kifolyólag. Eredetileg Milánóban indult és fejeződött be az olasz körverseny (na, vajon melyik újságnak van ott a központja?), azonban ez manapság már évenként változik. Habár nagyon sokáig nem vitték külföldre a Giro rajtját, Magyarország lesz a 14. házigazda.

 lupowolfie_4_kep.jpg

           

Szimbólumok

             A 21 szakasz végén rózsaszín trikós kerékpáros emelheti fel a bajnoknak járó serleget, a Trofeo Senza Fine-t. A 10 kg súlyú aranyozott tárgy tartalmazza a korábbi győztesek nevét. Az impozáns trófea a Giro d’Italia logójába is be lett építve: a 2017-ben frissített verzió egy pink trikóban tekerő kerékpárost mutat (akinek alakjában a serleg köszön vissza), kerékpárja meg a végtelenség szimbólumát formázza. A körversenynek kabalaállata van, mégpedig a rózsaszín ruhás farkas, Lupo Wolfie. Wolfie a WWF és a Giro közös társadalmi felelősségvállalási projektje által jött létre.

Források:

https://www.giroditalia.it/en/

https://www.selleitalia.com/en/news-en/the-100-things-you-did-not-know-about-the-giro-ditalia/

https://grandtoursproject.com/story/everything-you-need-to-know-about-the-giro-ditalia/

https://www.skysports.com/more-sports/cycling/news/15264/10270403/what-is-the-giro-ditalia-everything-you-need-to-know

A bejegyzés trackback címe:

https://sportlight-2022.blog.hu/api/trackback/id/tr417785454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása